söndag 11 oktober 2009

Ventilation ver1.0
Hmm man lyckas inte jämt på första försöket.
Jo dragskåpet funkade.. Men jag hade nog förväntat mig lite mera drag.
Jag är ju ingen ventilationsingenjör, men jag kan ju dra mina slutsatser för det.
Jag tror att fläktarna tar ut varandra som de är placerade nu.
Sen blir det nog för mycket mottryck med en 90gradersböj på en gång, sen möter luften trycket från den andra fläkten. Sen ger ju 3 meter slang sitt mottryck oxå.
Problem nummer 2 är att slangen precis når ut genom balkongdörren.
För att inte den otrevliga röken ska sugas in direkt igen måste jag förlänga slangen, vilket kommer leda till än mera mottryck för fläktarna.
Nu har jag skissat lite på Ventilation ver2.0


Skåpet kommer modifieras så att fläktarna sitter vertikalt på bakstycket istället för att hänga horisontellt.
Kanske kommer taket i skåpet förses med lite vinkel mot fläktarna så röken lättare hittar mot utsugen.
Varje fläkt kommer förses med varsin 1,5 meter lång slang. Slangarna kommer kommer kopplas ihop i en T-koppling där luften återigen kommer krocka. Men i den 3.e anslutningen på T-koppllingen kommer en kanalfläkt monteras som suger luft i slangen och förstärker luftflödet i slangen. Från kanalfläkten kommer ytterligare 2-3 meter slang monteras som gott o väl räcker en bra bit ut på balkongen.
Återkommer med resultat nästa helg då bygget fortsätter..
Nu ska jag ut på jobb efter motorvägen kring Enköping en vecka igen..

6 kommentarer:

Anonym sa...

Idag blev man lycklig ägare av ny fiskeutrustning, var väldigt länge sedan jag köpte nått dyrt i fiskeväg så det var bara slå till kändes det som :)

http://i293.photobucket.com/albums/mm60/bjornwestergren/_MG_2537.jpg

Höstfiske tillsammans nån dag? :)

//Björn

mankan sa...

Hehe.. nice, du har ett snart ett spö för varje dag på året=)

Tjaa och hinner vi inte det kan ja garantera ett par pimpelturer ihop.

Anonym sa...

Hehe måste ju ha lite att välja på när man åker ut :)

Ja fan i år ska jag försöka pimpla nått i alla fall även om jag anser att det suger :D hehe. Du ska ju dra med mig ut på lakpimpel oxå, det har du lovat för länge sedan :)

//Björn

Anonym sa...

Du Björn !
Va fick du ge ?

Anonym sa...

Allt på fotot gick på 5400:- ca. Willys Sportfiske har ju grym rea på Fireblood :)

Grejerna funkade bra trots att spöt var lite klent, första turen och nytt båtrekord. http://i293.photobucket.com/albums/mm60/bjornwestergren/_MG_2566.jpg

//Björn

TNF sa...

Hej! Är fläktarna explosionssäkra? Jag gjorde ett dragskåp av en gammal köksfläkt men började fundera om jag vågar använda det när jag lackerar med nitrocellulosalack eller något som har med aceton/thinner att göra. Alla ex-märkta fläktar jag har hittat är svindyra...