söndag 11 april 2010

SM slutfiskat


Uppdatering
----------------------------------------------------------------------------
Detta var ett stratigefiske av rang.
Vanligvis när jag pimplar vill jag gärna komma bort från den stora massan och knallar gärna hela utgångstiden för att bli kvitt folk.
Detta var mitt första myska-SM även om man kvalat in de sista åren har det ofta krockat med andra tävlingar som tydligen vart viktigare.
Men på väg upp funderade jag lite över eventuella strategier. Det som slog mig är nog att man ska utnyttja båda sina markörer från början. Min tanke var att man i början hela tiden slår 2 gluggar och på så sätt skaffar sig ett ovalt område på 5 x 10 meter. Om det då nappar har man redan sitt andra hål slaget där man vill göra nästa, och ingen annan kommer åt mig åt det hållet. Nappar det inte i hålet har man ett nytt hål att fiska av innan man slår 2 nya.

Deltävling 1 fick jag lite flyt på fisket och det nappade på en del.
Det var mest mört och jag fick gå ner på lite mindre myska för att lättare kroka de småmunnade blänkisarna. Fick även 2 lite fetare mörtar över hektot och stannade på 1670gram som gav mig platssiffra 11.

Deltävling 2 startade inte som jag tänkt mig. Klev in i rutan kring den plats jag fiskade på under förra årets kvällspimpeltävling. I mitt andra hål som jag enligt planen markerade och borrade upp på en gång startskottet small av fick jag ett våldsamt stumhugg. Drog lite försiktigt för att känna på fisken. Hann inte få loss nån lina innan den svarade på min handskakning med ett snabb rusning och vipps satt min myska som piercing på borren eller gäddan.
Ner med fetmyskan och jollra vidare utan resultat. Borra tomt 5-6 hål och en kvart senare kom ännu ett stumhugg. Men vafan var tanken, jag tar hellre 10 hugg med hektosfiskar än 2 hugg av 1-kilos. Fick med den ett kort hanktag innan den slant av kroken.
Sen gick jag i stort sett tom resterande tiden, fick ihop 194gram med platssiffra 51.
Nu var det tack och god natt, hade jag bott nästgårds hade jag kunnat lämna SM och åka hem.

Deltävling 3 är 4 timmar jämfört med 1.a och 2.a som är 3 timmar långa.
Förhandsinfon jag hört som rykten sa att denna rutan skulle vara lite djupare.
Jag valde långsidan som vette mot land i hopp om att det var den grundaste delen.
Fick fisk direkt i första hålet, 7-8 småmörtar. Detta hålet mäskade jag med lite mäsk och jokers och bakmetade ett par tre gånger med lyckade resultet.. eller ja, ja fick i alla fall en och annan mört till.
Leif och jag lallade ut på djupet där det bildats en stor klunge a kring en snubbe som fått nån finare borre. Vi gick en bit utanför klungan och 5 meter ifrån mig hittade Leffe en mörtstim som han kunde sitta på i 90 minuter och fick drygt 11oogram som räckte till platssiffra 6 den deltävlingen. Jag mäktade bara med 336gram och fick 28,5 totalt 90,5 som gav mig en 31.a-plats av 64.

Men men jag har upplevt ett SM i ännu en diciplin och träffat lite nya entusiaster och haft en riktigt trevlig helg med andra västmanlänningar.
Jag har även kommit till några nya insikter.
Min gamla mormyskautrustning har jag arkiverat och smider redan nya planer till nästa säsong.
Jag ska som den mullemeckare jag är börja tillverka mina egna varpspön samt volframmyskor efter just mina önskemål på krokstorlek och längd.
Kanske kommer pirktillverkningen ta lite stryk av detta, men då får det bli så.
Har redan plockat i råvaror i i ett par kundvagnar på diverse sidor, återstår bara att gå till kassorna =)

6 kommentarer:

Anonym sa...

Slutlekt, klipp dig o skaffa dig ett jobb!? :) Hört nått ifrån big chief? Börjar röra på sig nu så jag hoppas jag får se dig 5 min sen nån måndag framöver här.. // Simon

mankan sa...

Ja jag får nog fasen göra det =)
Nej inte hört nåt än, men jag står i startgroparna för det är väl dags snart kan jag tro =)

Leffe sa...

Ohja!! Idéerna sprudlar... Jiggarna ska ritas under ritas under veckan, men myshkorna lämnar jag till dig att tillverka!

Leffe sa...

Mankan: ring mig ==> 0702790091

Micke E sa...

Bra skrivet mankan

Leffe sa...

Det var denna jag pratade om Mankan:
http://www.youtube.com/watch?v=HX60m9CxIoo

...osså denna:
http://www.youtube.com/watch?v=0wTwSmUPNEc