lördag 4 februari 2012

Vänern idag och Hjälmaren imorron

Taktiken idag var att inte knalla iväg för mig själv då jag aldrig vart på vattnet förr.
Sa till o med innan start.. ska inte "kan själv" idag.
Eftersom området var ganska litet var det ingen som hade direkt bråttom till fiskeplatserna och jag avvaktade lite oxå.

Eftersom hela viken var vassbeklädd på båda sidor och djupförhållandena var snarlika flög jävulen i mig ändå. Vafan ja kan lika gärna starta i en egen vass än att trängas med andra.
Och så satt man där ensam igen =)

Nappa för ofrekvent i början och fisken var grymt liten.. mellan 3-15gram.
En av nackdelarna med att sitta själv är att man inte får nån information.
Min närmsta granne gick snabbt tillbaka över sjön mot startsidan och det tydde ju på att ja inte skulle söka åt det hållet.. och åt andra hållet var avruskningen.

Fick lite fisk på meterns djup.. på kanten ut mot 2-3meter kammade jag noll.
Hitta en linje på 0,8m djup där det nappa i bra takt, men först en två 10-grammare.. sen några 3-5grammare.. därefter kom några 10-g så höll det på.
Kom nån 40grammare ibland men tyvärr på tok för sällan, hade nog bara 10-15 fiskar mellan 20-50g.

Men tiden gick och jag satt kvar i min ensamhet. Nille fiska sig förbi mig mot slutet.
Vid invägningen fick man höra att Tula dragit 12kg med fin fisk, ingen under hektot.
Många av de andra prisjägarna hade och dragit grovt.

Mäkta med 3893g och kom nog i mellan till bottenskrapet med det.

-----------------

Imorron kör vi KM2 med Sturefiskarna och vi har för avsikt att starta vid Slyte.
Kanske inte blir vikter över 5-6kg men varför ska man alltid dra så förbannat mkt fisk, huvudsaken det är samma förutsättningar för alla.

Det var många år sen ja var på den delen av Hjälmaren så det blir spännande.

Idag var det -17 och vindstilla när vi började.
Imorron verkar det bli samma temp men 5-7 m/s S.. kan bli spännande.

5 kommentarer:

Åsa-Nesse sa...

Glöm inte scotervantarna å ge järnet. Häls. Nesse

Unknown sa...

Ja vantarna åker definitivt med imorgon.
Fan missar kyrksjön imorgon.. hade vart kul att fiska där igen.

Skitfiske på dig Nesse var du nu ska fiska.

Team Örebroarna sa...

Gick det bra på Hjälmaren idag :-D
//Stange

Unknown sa...

Ja det var en grymt jämn tävling.. roligaste ja vart på på länge.. snudd på bättre än åmänningen kan vara :-)

Pass4Sure sa...

Great information you have shared, i really enjoyed reading your article, keep it up.