söndag 11 maj 2008

KM-1 Mete

Efter att ha hållt mig borta från tävlingsmete i många år var jag av nån anledning tillbaka.
Lika förvånad över det som jag själv är var nog mina kollegor..
"Va ska du vara med och meta", "Va ska pimpelfiskarn ut och meta", "ska du ut och spela golf"
Ja en del av reaktionerna =)
Jag har ju laddat upp ordentligt.
Förra veckan inhandlade jag massa utrustning för att kunna matcha de andra.

1st 6m Daiwa competition metspö, rena fyndet - 695:-
1st Golfbag med stödben o en massa fickor, endast - 299:-
1st rejäl methov i 2 delar, nät med 50cm i diameter och ett teleskaft på 3m, 199 + 189:-
5st nya flöten, krok, maggot, vindor, bly, sliconslang, typ 300:-

Såhär i efterhand vet jag ju själv att det var ganska bortkastade pengar, jag metar lika dåligt med denna utrustning som med ett bambuspö från macken med stort rövitt bullflöte på.

Jag får skylla min köphysteri på att jag hade för mycke pengar över i lädret.
Hursom.. lördans KlubbMästerskap tog sin början kl 0800 i klubblokalen där alla samlas innan.
Tävlingsvattnet hålls "hemligt" och deklareras först på morgonen.. den här gången skulle de avgöras på Hjälmaren vid Lungers hamn.




Det var ca: 25st platser utstakade, jag lottades till plats nummer 15. Den var placerad i den lilla kanalen som syns strax söder om badgubben på bilden.
Man måste alltid fiska på den tilldelade platsen i 15min innan man får byta till nån annan ledig glugg.

Efter en fisklös kvart var det klart att jag skulle flytta mig, men hela kanalen var full.
Den lilla piren i starten hade endast 5 platser, och ingen av de som lottades de platserna skulle väl flytta på sig.
Nej jag tänkte jag skulle knalla genom skogen ner på västra sidan.. men jag gick halv vilse på stigarna, sista åren har jag endast vart på de här domänerna vintertid.
Efter 25min irrande var jag tillbaka på östra sidan och hade gått söder ut på udden ner mot sommarstugorna. Jag tog plats på en brygga med fick endast en löja, det var för lång-grunt och nej.. byta plats igen.
Hmm ja gör förbi den lilla byn med sommarstugor, för här fanns liksom inga allmänna utrymmen att ta sig ner till vattnet.
När jag nådde uddens södra spets träffa ja på Knoppen i snåren, han hade och hamnat här då han fiskat slut på sin tilldelade startplats i "kanalen".

Det tog inte lång tid innan han frågade hur många ormar jag sår på vägen ut på udden.. huh ingen sa jag, för jag kollade ju upp i träna vart jag skulle parera fram med mitt uppfällda 6-metersspö.
Han hade mött 2 snokar, samt att han hade en snok kring spöna där han stog.
Jag hade så trångt med trädkronor ovan mig, så jag la min golfbag med spön och hov och allt i den steniga strandkanten, och så vadade ja ut 3-4 meter på de slemmiga stenarna tills stövlarna börja ta in lite vatten. Med lite tråcklande fick ja ut spöt och det nappa med en gång, och det verkade finnas skapliga mörtar här. Både jag och Knopp fick lite mörtar, med nappandet avtog tyvärr. Jag vadade iväg 10m i sidled för att prova lyckan.. mindre med träd ovanför, men även mindre fisk i vattnet.
Ahh jag struppla tilbaka på den halkiga bottnen och får se att en snok ringla runt vid min golfbag, och över mitt spö som låg bredvid.. Huuhhhh
Fan tänkte ja, hur många har ringlat in I BAGEN ??

Jag trassla ihop mina spön o tänkte.. jag drar tilbaka till starten.
Jag bar bagen framför mig så långt armen räckte, vem vet vad som döljer sig där i.
Väl tillbaka i starten var alla platser som höll nån fisk upptagna. Jag kastade in handduken och gav upp med knappa 45 min kvar.

Jag lyckades få ihop 848gram innan snokarna fick mig ur balans.. för att skylla på nåt =)
Knoppen, han stog däremot kvar ut på udden med 2 snokar ringlandes runt stövlarna, han skrapade ihop dryga 4kg.
Vinnaren hade kört på bottenmete o drog ihop 9,7kg snyggt jobbat Greger.

KM2 går av stapeln på min födelsedag 6/6 då är ja laddad till tänderna "igen".
KM3 får vi vänta med till i höst.

Sen räknar man de 2 bästa placeringarna och korar en klubbmästare.

Inga kommentarer: