lördag 24 januari 2009

Mormyska-DM på pölen Rölen


Senast jag besteg denna is var på nån KM-deltävling -90 kallt typ, jag minns inte nåt hur sjön ser ut runt om.
Jag har försökt studera kartan men vet inte riktigt.
Eftersom det är mormyska-tävling vill jag nog inte sitta på djupare vatten än nödvändigt.
Enligt kartan ser det ut som berg längs högerkanten.. kanske brantar det ner ut i sjön.
Norr-sidan ser ut som en stor grund vassvik.. kanske ska man springa upp o fiska av den kanten.
Men jag blir mer o mer sugen att kuta upp norra svartviken och hoppas man får fiska lite för sig själv.

Aja det visar sig när jag får se sjön.. ska leta mig fram till nån vassrugge och leta abborre o kanske lite fetmört.. eftersom all fisk räknas.
Man får ju även 2st pinnar att markera hål med.. man måste alltid ha en pinne på sig.. men man kan ju alltså "pax.a" ett hål som gått bra o springa dit senare om man vill. På så sätt spärrar man ett område med 5meters diameter.
Eller så väjler man ett potentiellt mörtställe o mäskar som en tok i början, markerar det hålet o går dit senare o ser om det bär nån frukt.


Måste medge att det känns väldigt naket att fara ut med endast mormyska-spön o en ask mormyskor på tävling.
Normalt åker kanske ett mormyska-spö med om allt annat skulle gå åt h-lvete.
Man är ju inte så kaxig när man ska locka på fisken med endast en myska på 2-5mm.
På tafs-spöna har man ju åtminnstonne pirken att locka med.. aja lika för alla.
Bara ta fram tålamodet o borra borra tills man slår en glugg i huvet på de.
Skitfiske på er alla.

Inga kommentarer: