måndag 19 april 2010

Ännu en pimpelsäsong

Nu lägger jag ännu en säsong bakom mig med en härlig vinter, kanske lite mycket snö och halvdana isar.

Mankanpirken nådde ut till fler delar av landet och norden.
Östgötarna verkar gilla den skarpt. Just nu tar jag igen mina händer några veckor innan lagret
inför 2010/2011 ska börja tillverkas.
Baserat på efterfrågan och egna utvärderingar kommer jag plocka bort och lägga till några pirkar.
Tafspirkarna kommer bara finnas i silver eller om det blir S/G i följande storlekar.

Slim 66 mm 6g
Slim 81 mm 12g
Diamant 81 19g - "B-fjärden"
Diamant 51 mm kommer omarbetas och bli plattare än den föregående symetriska formen. Detta för att ge den mer liv i vattnet med större skäryta och obalans i gången.

Mankan37,45 V - Om tidigare kunder efterfrågar den kommer de finnas kvar.
Mankan37 U - S/G S/K
Mankan45 U - S/G S/K S/S
Mankan50 U - S/G S/K
Mankan58 U - S/G S/K

Under sommaren kommer jag arbeta fram en ny 45.a då man vill ha en pirk som skär ut aningen mer. U-serien är ju en snabb plockpirk precis som jag vill att en pirk ska vara. Men då jag själv inte har några andra pirkar tacklade i min kont längre kan jag ibland sakna detta som komplement. Den får gå under arbetsnamnet "lite bredare lite plattare"

Eftersom jag går igång på alla hantverk och är en mångsysslare på fritiden har jag fler planer inför 2011. Jag har insett alla fördelar med varpspöna, och håller på med några prototyper av Mankan-varpan. Kankse hamnar de oxå i shopen det beror på om det finns nån efterfrågam.

Det ligger mycket annat i pipe.n, men efter mormyska-SM kom jag på att jag saknar ett fullgott sortiment av mormyskor. Oftast har de stora mormyskorna stora krokar och vice versa.
Hur vill då JAG fiska småmört på 6-7 meters djup. Jo helst med en stor kropp och liten gärna lång krok.
Ja så lätt kan man komma på att man måste göra sina egna myskor.

Även om inte jag fiskar så mycket på sommaren gör bror min det, och då gärna med jerkbaits. Jag har så klart imponerats av alla duktiga jerk-tillverkare under åren. Men nu har jag bestämt mig för att göra några jerkar åt brorsan. Lackeringen är det som lockar mest. Hoppas på att kunna lägga upp mina första alster på bloggen om någon månad eller så.

2 kommentarer:

Peter sa...

Jag hoppas att de kanske bara kanske kan kommas att säljas några jerks med? =))))

Vore ju jättetrevligt....

Ha det gött

P.Söderlund from westbay!!

mankan sa...

Ja det kommer säkert säljas några jerks oxå.
Men har nog kanske inga färdiga alster innan jakten på höstgäddan.
Nu måste ja hitta de rätta formerna och färgscheman.