söndag 1 mars 2009

Sista tävlingsfiskehelgen hemikring..

Japp nu är det slutfiskat för min del i västmanland.
Nej, det är inte pga senaste helgernas fiaskon.
Jag tänkte spendera lite extra tid med mina barn bland annat. Nästa helg blir det nog Gustavsviks badhus och hälsa på far som flyttat in i nya radhuset.

Det var ett jäkla före på sjön idag.
Första kilometern fanns det gamla skoterspår att gå i.
Sen var det bara att ploga sig fram i 2-3 dm snö blandat med stöpigare områden.
Slog ett par tre gluggar vid första blå ciekeln men kammade noll. Gick vidare mot en stenskrammel och fick 7-8 borrar innan en ivrig gädda nånstans under kilot fick för sig att han skulle ha min Mankan37.a =( sen var det rent i det hålet.
Jag satt o snegla mot udden jag hade som mål.
11.03 lyfte jag till slut på arslet och begav mig ut på en 1,5km lång promenad i djupsnö och stöp.


Väl framme vid bryggan jag satt intill för 2 år sen såg jag att det var dåligt med vatten i sjön.
Intill bryggan var det ca 3-4dm vatten istället för dryga metern.
Jag pepprade upp 20-25 hål och fick 2 st ströare.. innan jag hittade ett 12hål följt av ett 13hål sen var det slut.

Med halvtimman kvar fiskade jag mig ner efter västra sidan och lyckade borra ner i dybotten där det tidigare vart vatten =(
Som tur var så hittade jag på Ahonen efter tävlingen och lämnade iväg skäret för lite väss.

Jag fick ca: 40 fiskar på 1198gram.. skandal.
Förra året hade jag kring 3kg i starten eftersom febern fick mig att inte gå längre.
Men är man frisk ska man såklart alltid få för sig att gå längst.
Sitta i starten kan man göra när man blir gammal.

Fisket bedrevs med en Mankan37U och en grön krok med blå diamant och grönt antron.
Provade även lite med en JAS30 med rosa liedbergskrok på.

Det som står kvar på årets fiskekalender är.
13-14-15 mars - Sundsvall-Superpimpel
4-5 april - SM Norsjö
6-7-8 april - Skojfiske i Hammerdal
9-10-11-12-13-14 april - Påsktävlingar i Hammerdal

5 kommentarer:

Anonym sa...

grymt upplägg med jämt-tävlingarna??
blir de även marmen på fre vid superpimpeln??har du någon aning hur fisket är? har hört både ris o ros

Anonym sa...

Nej vet inte riktigt hur de har med fisket på Marmen.

Anonym sa...

På Vimpirkens blogg har de lagt upp en kort filmsnutt där en av arrangörerna spekulerar kring fisket på Marmen. Enligt honom kan man förvänta sig en fiskstorlek på 20-50 gram och kanske en vinnarvikt på 7-15 kg. Det får man väl se hur det blir med den saken, men det låter ju helt okej. :)

För övrigt är jag skapligt laddad inför Superpimpelhelgen - det börjar närma sig övertändning. :-P Fast först ska jag beta av den här helgens äventyr. På lördag blir det Hörende och på söndag troligen Härjarö utanför Enköping... :-)

m v h/Stefan O

mankan sa...

Ja jag kollade in den oxå.

Hmm just som snön höll på att packa ihop sig o lämna isarna hotar de med ytterligare 10-15cm.. det är ju sanslöst. Och de som vart duktiga och spårat på sjön. Det kanske blir till att åka ut o spåra på nytt i veckan med lite otur.

Gick det bra på Hörende då ?
Aha, du åker på Mälaren istället för Åmänningen.. Det kanske jag med skulle gjort, inget av vattnen lockar så mkt. Men det klart Mälaren är väl hyfsad när man kommer iväg en bit österut. Åmänningen kan ju ge 5kg i ett hål sen går man tomt i 3h och 75hål.

Jag tokladdar inför Super.. håller med det där om övertänddning =)

Anonym sa...

Hörende gick väl inget vidare för min del och det blev bara 2,8 kg - det hade behövts strax över 4 för pris. Det var lite halvtrögt fiske annars, men det var ändå tre personer som hankade sig över 6 kg. Smedjebacken vann lagtävlingen på en bit över 18 kg - ett par hekto före Fagersta...

Härjarö är normalt sett ett kanonvatten, där det behövs 10-15 kg för att vinna. Men idag var det sämre än vanligt och totalsegraren hade strax under 8 kg. Själv var jag på ett av de bästa ställena, men gick därifrån eftersom jag tyckte att för många (en klunga på 10 pers) slogs om för små fiskar. :-) Mina 4,6 kg räckte till sista pris...

Nu är det jobb i tre dagar och sen fyra dagar ledigt... Tog en extra dag för förberedelser, lär bland annat handla lite på Systembolaget. :-D /Stefan O