söndag 9 mars 2008

Runn avklarad..

Sådär då var både pokern och fisketävlingen avklarad.

Jag hade inga större föhoppningar på pokern då jag inte spelat på ett tag och matteprocessorn i huvet kan knappt stava till potodds.

Men men det gick hyfsat o vann ett par slantsinlingar och kom till finalbordet där jag till slut åkte ut på en hedrande 3.e-plats och hamnade på prispeng o framförallt poängplats, jag lyckades även roffa åt mig en del Hitman-poäng. http://www.arbogapoker.tk/

Jag skippade cashgame efter turneringen eftersom jag skulle hem o sova ett par timmar så man orkade stiga upp när klockan skrek en örat 05.55.

Packa grejerna, släpa ut allt i bilen, åka till Q8 och käka frukost, sen åkte jag iväg till samlingsplatsen. Tydligen är det en populär Parkering för det kom förbi en hemvärnsman som trodde jag satt i bilen o vänta på att få följa med ut i skogen o leka krig, men jag sa att ja ska ut på isen o kriga istället =)

Det var uppehåll o några plusgrader, men uppåt norberg blev det lite mera vinterlikt, ja det var i alla fall frost längs vägen och lite halkit.

Väl upp i Falun hade de fått lite snö, och 4-hjulingarna avlöste varann ut på isen o plogade skridsobana kring delar av sjön.
Tävlingsområdet var begränsat och avruskat till ca: 4x1 km, lite snålt med utrymme om man vill dra sig undan för sig själv.
Bilarna stog tätt längs hela udden och en o annan buss hade även hittat hit. Arrangörerna hade räknat med 250 pers, men vi var nog närmare 300 personer som tävlade i olika klasser.
I min klass var vi dryga 100-110 seniorer.
Vi kände på underlaget o kunde konstatera att man inte behöde de dubbförsedda galoscherna på. Meeen om det skulle töa under dagen då blir det helt annat före på såphal blankis hem.. så broddar på med andra ord.
Tydligen skulle det gå bra rakt västerut så långt man kunde komma inom tävlingsområdet.
Utan erfarenhet av sjön sen tidigare så stövla vi iväg dit.
Första 5 hålen var tomma, men i 6.e hålet darra det till i spöt.. då var vi igång. Och jag fick bra kontakt med de randiga som var små men aggressiva och jag hade 3st riktiga bra hål inom 15 m2 där jag säkert fick ihop 2kg första 90minuterna, men det var ingen bonusborre bara 10-grammare alltihopa. Plötsligt var det tvärslut och inte´n stöt var jag än borrade kring hålen som höll fisk.
Det var bara att borra sig bortåt men 10meters luckor, men det blev grundare så jag utåt från land men inåt i viken och fick kontakt med fisk igen. När man väl slog en glugg ovanför skallen på de var de riktigt i stöten och många av de satt krokade under hakan eller i gäl-locken eftersom de fram o slog i pirken och var helt vilda, jag fick 2st på kroken vid ett tillfälle så hugga det ville de.
Men nu är det ju så, nappar det för mig nappar det ju helt klart för de andra oxå, kanske inte alla men för de flesta. Och nån sitter ju o drar 20-grammare samtidigt som jag sitter o plockar 10-grammarna.
Snart var de 4 timmarna förbi och jag hade inte räknat fiskarna men skulle tippa på dryga 400 borrar och kring 5kg.
Vägen hem var ca: 4km och snön hade smält så det plaska på bra.
Men vi var inte ensamma på isen, många skridsoåkare och vad nu dessa seglare kallas, är det isjakt måntro.

Väl i land med 5min till goda på ingångstiden var det bara att ösa över fisken i påsen och väga in, ser ganska skapligt ut.. men som sagt i stort sett bara 10-grammare och ett par "bonusar" på 100-gram.

Vågen stannade på 5134g och det får jag vara nöjd med, med tanke på hur små de var.

Vinnaren hade lyckats skrapa ihop, eller rättare sagt lyckats dragit upp dryga 10kg.

Jag hade i alla fall högsta vikten i bilen och lyckades snika åt mig sista priset i herrseniorklassen med en 36.e-plats.

Efter prisutdelningen skulle det bära av hemåt, men eftersom ingen hade bråttom hem så avslutade vi eftermiddagen på en annan vik av Runn men en liten "kula" på 4 man.

Det gick inge vidare, för vi måste ha valt en vik utan fisk.. aja en och annan simma på kroken och fick se ljuset innan de släptes tillbaka.

Vid 18-tiden såg man knappt längre vad man höll på med och värre var det väl för fisken inunder isen.. det fick vara nog för idag.
Nu återstod bara hemresan med ett snabbt sockerstopp i Fagersta där vi tog en bensträckare och mumsade lite på macken.
Nu ska jag och mina pimpelprylar ladda oss i form till nästa helg då det bär av 50 mil norrut på jämtlandsemester med fiske i dagarna tio.