lördag 14 februari 2009

Mälaren avklarad

Idag var det dags att prova på fisket på Mälaren för första gången i år.
Måste medge att det inte är mitt favoritvatten precis, sällan jag lyckas på detta vatten.

Men jag hade siktet inställt på cirkeln jag ringat in på kartan.
Tydligen är det en bra plats allt som oftast, hade jag ingen aning om då jag undvikit denna sjö så många gånger tidigare. Det var en hel del som valde att starta här, vi var nog 8-10st inom ett 200m stort område. Men det nappade inget vidare för nån av oss. Vissa valde att gå tillbaka medans jag som vanligt stolpade vidare längre bort från starten.
Det var ganska tunggått med 5-25 cm snö på isen, så den repan tog dryga 30 min.

Jag borrade mig vidare österut efter södra kanten på ön, inte en stöt.
Det var bara att braka över sundet vidare mot nästa ö som inte gav nåt det heller.
Jag hade en liten ö i sikte som jag satte som bortre gräns eftersom jag tänkte fiska mig hemåt och hinna in i tid denna helgen.
På väg mot denna ö såg jag en stöpfläck på 10 x 10m och borrade.. isen var bara ca: 7cm jämfört med de 25-30 den höll vid de tidigare hålen. Hursom helst nappade det lite och de flesta var lite grövre, inga riktiga grisar men mellan 100-250gram.
Hade en liten rusch på 15min sen var det dött.

Jag borrade mig vidare och runda en liten ö och slog en glugg i det lilla sundet som bildats mellan öarna och och fick ett "draghål" får man väl kalla det under dessa förhållanden, 10 fiskar landades varav nån lite större.
Peppra upp några till hål och hade kring 45 på räkneverket då det inte nappade alls.
Klockan skvallra om att det var time to go home.. 13:38
Jag sprang tillbaka till första fältet som gav mig fisk för att se om man kunde lyckas få upp nån sista abborre som hittat tillbaka dit, men det var tomt och nu var klockan 13:46

Bara att packa ihop och dra, jag svepte i mig en red bull och började den timmeslånga vandringen. Med hemska minnen från förra lördagen då jag kom in över 10 min för sent hade jag bra tempo och klipp i steget.. sprang till o med en del för att vinna tid på den mer lättgådda delen jag hade i början.



Sen kom jag fram till sundet där det var tjockare snötäcke toppat med stöp på mitten.
när jag nådde östra delen av granholmen hade jag knallat i 25min och såg bara 2 små prickar i horisonten.. än en gång trodde jag det var kört.
Men tänk om de andra oxå haft det trögt.. och att jag hade ett par tre kilo fick mig att tro att det kanske skulle kunna ge pris en dag som denna.
Jag stapplade på och småsprang på de korta sträckor som det var mindre snö på.
Och ingen annan hade gått här innnan så det var bara att pölsa fram en egen stig.

Ännu en gång var det strid mot klockan och jag vägrade ge upp.
Min klocka gick 3 min efter tävlingsklockan så jag var tvungen att nå land innan 14:42
Jag blev lite osäker på vilken vik jag skulle in i och det var svårt att beräkna avståndet innan jag var 500m ifrån.
Nu var det bara minutrar och jag fick springa sista biten efter 55min rask prommenad i maxpuls-tempo.
Äntligen var jag i land och klockan stog på magiska 14:42
Hasade mig in de sista 500 metrarna till vägningen där tävlingsjuryn informerade att jag hade haft 20 SEKUNDER till godo när jag klev i land.. vilken tajming.

Vågen vägde 2808gram och det räckte till en 2.a-plats slagen med 10 KILO =)
Tydligen var det några som hittat fisk i alla fall av oss ca: 60-70 entusiaster som gästade Båt-sams hamn vid mälaren idag.

Jag började fisket med en Mankan45U med min hemmagjorda favorit under i ceris, svart, gul, grön med grön antron.

Fiskarna landades med Mankan50 bestyckad med en krok som Abborrpelle förklarade som den enda krok man behöver, de andra 100 modellerna är överflödiga, men de säljer sa han och skrattade. kan avslöja att en av färgerna är vit i alla fall =) (det är ögat som 99,9% av alla krokar har nuförtiden)

Inga kommentarer: