lördag 21 februari 2009

Pirktillverkningen skakad igen..


Vad är det som är runt och platt och ryms i 3st plastpåsar ??


De som följt denna blogg någosånär vet att jag hade ett jäkla sjå att få tag i Nysilverplåt.. men det löste sig ju till slut då jag fick tag på drygt en kvadratmeter.

Jag har hittills använt mig av lödtenn 50/50 2mm tjockt att fylla pirken med och det har funkat kanon. Koppar och Mässingsplåt 0,2mm har jag även det hittat på Clasohlson, kanske inte det mest ekonomiska.. men jag gör ju inte av med några mängde så det funkar.
Svårt att hitta bra firmor att köpa från oxå som hobby-hantverkare.

Men det går troll i detta tror jag..
För igår nyss hemkommen från ännu en jobbarvecka i norrland kasta jag mig i bilen till Västerås där mera tenn och mässingsplåt stod på inköpslistan.
Ja tog en rulle tenn på 500g och slogs av att den var nedsatt från 229:- till 98:- hmm är den på väg ut ut sortimentet tro. Killen i kundtjänsten besannade mina onda aningar.
Jag tog alla 4 rullarna de hade.

Knalla vidare mot deras plåtsortiment och.. hmm det var halva priset även på mässing och koppar 0,2mm.. är det sanning ska det oxå ur sortimentet ??

Jag greppa luren o ringde upp far som bor i Örebro.. gav han klara intruktioner att han under helgen skulle gå in på Clas i sjön och plundra den butiken oxå på tenn och tunnplåt.

Surfa runt lite på Clas i sjöns hemsida och fick bekräftat att 0,2-plåten var utgången.. hmm fram med förteckningen av alla deras butiker.

Efter tävlingen idag ringde jag upp Etunas butik och fick lagerstatus.. kvasta iväg direkt och köpte upp all tenn och plåt de hade oxå.


Sammanlagt fick jag tag på 6 ark mässing 2 ark koppar = knappt 1 m2
11 st halvkilos-rullar med 50/50 2mm.s blytenn.

Förhoppningsvis har jag matrial ett bra tag framöver nu.. nu saknas bara tiden, men som ni vet går den ju inte att köpa..

Inga kommentarer: