fredag 9 januari 2009

Långbjörken på Lördag..

Nu var första arbetsveckan avklarad.. det vart en kortvecka med 2,5dagar i Stockholm.
Borta bra, isen bättre o hemma bäst.
Jag fiskade DM-deltävling här förra året o placerade mig i mitten nånstans.. inget favoritvatten och inte blev jag nå klokare heller.

Minns inte om hela östra viken var avruskad eller om det bara var ruskat vart man inte fick gå mitt utpå.
Jag gick i alla fall ner efter västra kanten och började borra efter vassen och fiskade mig ner mot den gröna cirkeln.
Längt inne i den lilla viken nappade de ivriga små rackarna ganska bra på tafs.
Nu i skrivande stund minns jag att det var en av de kallaste tävlingarna jag vart på. Det var 9 isnjörnar av 10 fastän det bara var kring nollan.
Men det regnade dagsregn i 5,25h (30min + 4h + 45min) så det blev riktigt kallt o blött om händer o kropp.

Jag tror jag fick ihop dryga kilot sist och imorron är målet kring 2,5kg.. sen får vi se hur det går.
Tanken är att gå ner och starta på samma ställe jag avsluta fisket senast.
Sen tänkte jag fiska mig vidare på 2-3meterskanten mot södra delen av sjön som är 7m djup där min tänkta fiskelinje vänder norrut.
Om har jag plumpat när dagen gått nån timma in i tävlingen får man kika vart det klumpat ihop sig. Kanske ansluter jag där, men helst inte då jag gärna fiskar med så få konkurrrenter som möjligt i hasorna på tävlingar. Kanske tar ja en chansning o löper upp norrut mot ett djup på 13m där min linje slutar.. kanske kan man hitta fisk där på kanten i ett sista tappert försök.

Nu ska jag ta mig ett par Whiskey så jag hittar tävlingsformen imorron =)

3 kommentarer:

Anonym sa...

Regnvädret på Långbjörken ifjol minns jag.. brr... Det blir jobb för min del i morgon, så du får en konkurrent mindre om abborrarna i vassen. :P

På söndag blir det Stävresjön för min del och även om det inte känns så spännande lär man väl åka när klubben arrangerar. Var går eran klubbmatch? /Stefan O

mankan sa...

Vet inte än vart den ska avgöras.. får svar på det imorron.

mankan sa...

Det var riktigt skitfiske idag.. trögt så det förslog.
Jag drog 11 borrar under de förta 5min i de 2 första hålen.
Trodde det nappade dåligt o det blev dåligt med plats att borra... så jag knalla vidare efter min tänkta linje.
4 timmar senare hade jag 14st borrar.. så jag starta rätt o gjorde fel de sista 3h 55min =(

Med facit i hand skulle jag suttit kvar hela dagen o tagit ströfiskar istället för att runda hela sjön.

Fick ihop hela 398gram inkl en bonus på 150gram. Vet inte vad de vann på då vi drog hemaåt innan prisutdelning.